achtergrond branding23.jpg

Draagkracht, Veerkracht, Evenwicht

door ademgericht lichaamswerk

ADEMWERKPLAATS, 

een collectief van ademgerichte lichaamswerkers

Binnen de Ademwerkplaats helpen docenten je om weer in contact te komen met je natuurlijke en persoonlijke adem­ritme. Het is een zachte vorm van lichaamswerk, waarbij de ademhaling vooral indirect wordt aangesproken, door met aandacht te bewegen. Denk aan rekken en strekken, lopende en zittende bewegingen, je stem laten klinken.

 

Maar ook leren we de innerlijke adembeweging waar te nemen door aanraking. Je ervaart zo de subtiele, organische processen van je lijf en leert de relatie met je lichamelijke en psychische welbevinden te begrijpen. In de Ademwerkplaats richten we ons niet op je probleem of kwaal, maar spreken we het gezonde zelf in jou aan.

 

 

In groepslessen of individuele sessies ontwikkel je:

 

  • een groter lichaamsbewustzijn, waardoor je je meer thuisvoelt in je lijf

  • een meer uitgebalanceerde spierspanning, ofwel eutonie. Daardoor ontstaat een vrijere adem

  • een betere lichaamshouding

 

Ook dragen de bewegingen en adembehandelingen bij aan het:

 

  • stimuleren van je weerbaarheid, draagkracht en veerkracht

  • beleven van meer levenslust, opgewektheid en helderheid

  • vergroten van inzicht in je eigen grenzen en mogelijkheden

  • ervaren van de adem als brug tussen lichaam en geest

 

 

Ademwerkplaats is als concept ontstaan in Duitsland, geïnspireerd door de ademleer van Cornelis Veening en Ilse Middendorf

(‘De Ervaarbare Adem’). Diet Sijmons bestudeerde deze traditie diepgaand in Duitsland, waarna ze in staat was in Nederland deze benadering van de adem uit te dragen. Met haar inzichten over de anatomie van de adem geeft zij er een eigen invulling aan, in samenspraak met haar leerlingen en cliënten. Lees er meer over in OORSPRONG

 

Wat ik het wonderbaarlijke vind, is dat de adem je zoveel bewustzijn kan bieden. Eerst was het heel lichamelijk gericht en ging ik mijn lijf beter voelen. Bijvoorbeeld even gaan liggen en niet alsmaar doorgaan. Van het begin af aan voelde ik dat het werkte, al bij de meest eenvoudige oefeningen. En wat ik de laatste maanden meemaak, daar wil ik meer van."

Catharina